Gemeenschappelijke regelingen
Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een lichte gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Financieel belang
De financiële bijdrage is een schatting van de (advies) werkzaamheden die de Archeologie West-Friesland voor ons uitvoert. Er is geen sprake van een (vaste) bijdrage voor de instandhouding van deze gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
30
n.v.t
n.v.t.
n.v.t
n.v.t.
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling zijn het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische- maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze burgers op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
www.archeologiewestfriesland.nl/
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
L. Dignum en M. Sanders
Financieel belang
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
5.341
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico's betreffen de gevolgen van de in 2015 ingevoerde Participatiewet, een lager uitstroomvolume als waar het Rijk mee rekent en het eventueel niet compenseren van salarisverhogingen door het Rijk. Het aandeel van Schagen bedraagt circa 32% in een eventueel financieel nadeel.
Zienswijze
De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2019 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2019 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de begroting 2019 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 151,84
Begeleid werken realisatie in Se: 13,12
Beschut werken realisatie in Se: 12,00
Aantal banen van personen per 1.000 inwoners van de deelnemende gemeente: 4,3Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in resultaat 1.3: Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen.Webadres
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2017 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
H. Toorenent en M.Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2019 betreft:
- Algemeen € 891 duizend
- 0-4 jarigen en adolescenten € 617 duizend
- OGGZ € 65 duizend
- Huisvesting JGZ € 96 duizend
- Veilig Thuis € 155 duizend
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
1.824
-86
-36
1747
1747
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico’s bij de GGD betreffen Veilig Thuis, de bedrijfsondersteuning GGD en Veilig Thuis, GGD Rampen Opvang Plan, GGD dossier, aanvullende taken voor gemeenten en overige taken zoals infectieziektebestrijding, forensische geneeskunde. Het totale risico wordt begroot op € 961 duizend. Binnen de GGD is hier geen weerstandsvermogen voor aanwezig, aangezien de algemene reserve een negatief saldo heeft. Het totale bedrag ad € 961 duizend blijft dan een risico voor de deelnemende gemeenten. Het aandeel voor de gemeente Schagen bedraagt circa 7% (€ 68 duizend).
Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2019 afgegeven en daarin is opgenomen dat:
- Een positieve zienswijze afgeven voor de programmabegroting 2019, met uitzondering van de structurele bijdrage voor Veilig Thuis.
- Kennis te nemen van de meerjarenraming 2019-2022.
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht een reëlere prognose van het jaarrekeningresultaat te geven via de 2e bestuursrapportage, zodat bij de jaarrekening geen afwijkingen gemeld hoeven te worden die al eerder in beeld waren.
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht om voor 1 september 2018 met een concreet plan van aanpak te komen voor verbeteren van de financiële positie (inlopen van de negatieve algemene reserve en sluitende exploitatie) en de bedrijfsvoering (t.a.v. ziekteverzuim en Veilig Thuis).
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht om normen te ontwikkelen voor de financiële getallen en deze van een beoordeling en toelichting te voorzien.
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht om de begroting voor Veilig Thuis, inclusief de daartoe behorende overhead, te ontvlechten uit de programmabegroting 2019. Deze aanpassing te presenteren bij de eerstvolgende begrotingswijziging.
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht om voor 1 september 2018 de maatschappelijke resultaten te benoemen voor de beschreven speerpunten en de resultaten te concretiseren.
Beleids- voornemens
De GGD wil met zijn dienstverlening aansluiten bij de veranderde samenleving en de nieuwe taken van gemeenten. Om dit mogelijk te maken, investeert en innoveert de GGD intern en samen met zijn ketenpartners in nieuwe manieren van zorgverlening. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Programma Jeugd
- Kindermishandeling
- Armoede
- Schoolverzuim
- Aanpak personeelsverloop & krapte op de arbeidsmarkt
- Decentralisatie rijksvaccinatieprogramma
- Doorontwikkeling Digitaal Dossier
Programma Infectieziektebestrijding
- Antibioticaresistentie (ABR) en de Deskundige Infectieziekte Publieke Gezondheid (DI-PG).
- Seksuele gezondheid.
- Opzetten van anticonceptiespreekuur voor (kwetsbare) jongeren.
- Medische milieukunde.
- Tegengaan gehoorschade bij jongeren.
- Omgevingswet: Gezondheid en veiligheid wordt meegenomen in beslissingen en plannen van gemeenten.
- Reduceren van het verspreiden van besmettelijke infectieziekten door gedrag en preventieve vaccinaties door een goede voorlichting aan reizigers.
- De inspecties kinderopvang hebben een kwalitatief hoogwaardig niveau en de toezichthouders werken uniform.
Programma Kwetsbare burger
- Statushouders
- Personen met verward gedrag
- Behoud van kwalitatief toereikend en kostendekkend aanbod van forensisch geneeskundige diensten.
- Prostitutie
Veilig Thuis
- Aanscherping meldcode
- Implementatie van het landelijk doorontwikkelingsprogramma Veilig Thuis
Programma Onderzoek, beleid & preventie
- Onderzoek
- Advisering en ondersteuning gemeenten NHN bij opstellen en uitvoeren nota Gemeentelijk Gezondheidsbeleid
- GGD Rampen Opvang Plan (GROP)
- Omgevingswet
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 9,4%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 9,4%
Solvabiliteitsratio -0,3%
Structurele exploitatieruimte 2,8%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het domein Samenleving en gezondheid (met name de resultaten 1.1 en 1.2 en 3.2 en 3.3).
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo, Den Helder en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen afhankelijk heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer, M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage komt voor de gemeente Schagen uit op € 4,37 per inwoner. Hierbij is rekening gehouden met een indexatie van 3,54%. Bij de berekening van het geprognosticeerde resultaat wordt (evenals bij de begroting 2018) rekening gehouden met een onttrekking aan de reserves van € 16 duizend.
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
202
0
180
164
461
211
Bedragen x € 1.000
Risico's
In totaal bedraagt het risico € 88 duizend. Rekening houdend met een verwachte stand van de Algemene Reserve van € 59 duizend, resteert er een risico van € 29 duizend voor deelnemers. Voor de gemeente Schagen komt dit deel op € 4 duizend.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2019 geen zienswijzen kenbaar gemaakt.
Beleids- voornemens
- Doorlopende inzet op digitalisering en digitale toegankelijkheid van de erfgoedcollectie.
- De aangesloten gemeenten maken de omslag naar volledig digitaal werken. Digitale informatie is vluchtig. Het garanderen van de betrouwbaarheid en toegankelijkheid van digitale informatie op de lange termijn is complex. Het RHCA wil als partnerorganisatie de aangesloten gemeenten ondersteunen bij het beheer van deze informatie. Het RHCA beschikt over de juridische, activistische en technische kennis die nodig is om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen over de lange termijnbewaring van deze informatie.
- Digitale informatie dient digitaal beheerd te worden. De daarvoor benodigde beheeromgeving (e-depot) wordt nu geïmplemen-teerd.
- Het RHCA zal met de komst van dit e-depot de eigen organisatie moeten aanpassen aan de nieuwe taken die nieuwe competenties vereisen.
- De acquisitie van particuliere archieven zal voortgezet worden zoals verwoord in het beleidsplan. Extra aandacht wordt gegeven aan de acquisitie van archieven en collecties uit die gemeenten die nog niet zo lang aangesloten zijn bij de gemeenschappelijke regeling.
Kengetallen
- Klanttevredenheid dienstverlening: score over 2017 is zowel voor het studiezaalbezoek als de online dienstverlening bovengemiddeld.
- Bijdrage 2019 per inwoner: € 4,37
- Formatieplaatsen RHCA per 10.000 inwoners: 0,34, landelijk gemiddelde: 0,51
- Bijdrage per inwoner RHCA: ruim 20% lager dan het landelijk gemiddelde).
Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert ons bij het realiseren van doelstelling 5 uit de meerjarenvisie 2014-2018 kunnen nemen (5. Inwoners van Schagen dragen actief bij aan instandhouding van culturele activiteiten, erfgoed en evenementen).
Webadres
Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal.
Binnen het totaal van de 100 stemmen heeft de gemeente Schagen er zeven. Wethouder H. Heddes vertegenwoordigt de gemeente Schagen in het algemeen bestuur.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en A. Groot
Financieel belang
De aangeleverde begroting 2019 is een geïntegreerde begroting met daarin de uitvoering van de milieutaken en de provinciale plustaken.
Op de begroting 2019 heeft de RUD NHN een indexering van 3,54 % toegepast (met als uitgangspunt 2,73% voor het loondeel en 0,81% voor het prijsdeel). Dit voor zowel milieu als VTH plus taken.
Het lumpsum bedrag aan de RUD van 1,2 miljoen bevat ook een klein deel voor projecten.
De RUD heeft in het concept uitvoeringsprogramma voor 2019 aangegeven, dat voor een adequate uitvoering van de opgedragen taken, gegeven de in het Algemeen Bestuur vastgestelde strategie, een hogere bijdrage is benodigd van ca. € 48 duizend. De genoemde bijdrage in de tabel hieronder is exclusief deze hogere bijdrage.
In 2019 zal de gemeente nieuwe werkafspraken met de RUD NHN vormgeven aangaande de zogenoemde niet-basistaken. Dit zijn taken waarvan de uitvoer bij de oprichting van de RUD NHN in 2014 bij de RUD NHN zijn belegd, die niet "verplicht" (dus op grond van wet- en regelgeving) hoeven te worden uitbesteed aan een uitvoeringsdienst. Een deel van deze taken zal weer binnen de gemeentelijke organisatie worden gebracht. Hiermee gaan eenmalig frictiekosten gepaard. Deze kosten zijn nog niet in onderstaande tabel verwerkt.
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
1.226
0
634
634
5.083
5.083
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 216 duizend. De stand van de Algemene Reserve - na toevoeging van de resultaten over 2017 en 2018 - levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2019 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 7 juni 2018 te behandeld. In de raadsvergadering van 26 juni 2018 heeft u besloten om de volgende integrale zienswijzen in te dienen:
- Voor de begroting 2020 dient er een betere uitwerking van doelstellingen, indicatoren en activiteiten te komen, zodat er beter gestuurd kan worden;
- Het meerjarenbeeld en de balansprognose voor 2019 en verder dienen een realistischer beeld te laten zien;
- De opgenomen kaders in de kaderbrief komen niet terug in de begroting.
- ICT investeringen na 2019 maken geen onderdeel uit van het investeringsoverzicht, terwijl ze wel in de inleiding zijn genoemd.
- De raad verlangt betere op de eigen gemeente toegesneden informatie.
Wat heeft de RUD er mee gedaan?
- In het ontwikkelingsstadium waarin de ICT zich bij het opstellen van de begroting bevond was het nog niet goed mogelijk om het beeld van de noodzakelijke veranderingen één op één te koppelen aan het op 8 maart verkregen investeringsbudget. Met de aanstelling van de programmamanager ICT in april van dit jaar (2018) wordt nu gewerkt aan een logische en verantwoorde planning van de verschillende onderdelen uit het Masterplan ICT. Het gevraagde meerjarenbeeld van de investeringen is op korte termijn beschikbaar en wordt dan met u gecommuniceerd.
- In het kader van grip op de GR-en wordt aan de regionale Regietafel (groep Posthumus) onder andere gesproken over de gewenste verbindingen in de P&C-cyclus en betere informatievoorziening. In de dialoog tussen griffiers, burgemeesters, secretarissen en GR-en worden nu nadere afspraken over procedure en inhoud gemaakt (bijvoorbeeld waar het de verantwoording over de indicatoren en werkelijk bestede uren betreft). De RUD NHN draagt hieraan actief bij en verwacht in 2019 belangrijke slagen te maken.
Beleids- voornemens
De doelstellingen in de begroting 2019 zijn over het algemeen concreet en voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat met inachtneming van hetgeen hiervoor bij de zienswijze van de raad al werd vermeld.
Kengetallen
Prestatie-indicatoren regulering
- Vergunningen en besluiten worden tijdig afgehandeld.
- Vergunningen en besluiten worden beheerd en onderhouden, waardoor ze zo actueel mogelijk zijn.
Prestatie-indicatoren toezicht en handhaving
- Circa 75% van het aantal bezochte inrichtingen voldoet bij de eerste controle aan de gestelde regels.
- Minimaal 80% van de beschikkingen wordt afgegeven binnen de termijn.
- Zeker 95% van de handhavingsbeschikkingen voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.
Prestatie-indicatoren specialismen en advies
- Binnen afgesproken termijn leveren van advies.
- Adviezen voldoen aan wettelijke of afgesproken kwaliteitsvereisten.
- Projecten worden uitgevoerd volgens vastgelegde afspraken.
Doelrealisatie
In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2019 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van de RUD NHN waarin de bedrijfsvoeringmaatregelen uit de op te stellen masterplannen Informatievoorziening & Automatisering en HRM belangrijk zijn.
Daarnaast spelen de ontwikkelingen rond de Omgevingswet, de takendiscussies in de deelnemende gemeenten en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol. Deze onderwerpen zijn tevens opgenomen in de risicoparagraaf.Webadres
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigd. Hierbij geldt de volgende sleutel: 1 stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, 2 stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners etc. Peildatum voor het aantal inwoners is 1 januari van het jaar waarin de verkiezingen van de gemeenteraad plaatsvinden. Bij nieuw gevormde gemeenten als gevolg van herindeling, geldt als peildatum de datum van vaststelling van de nieuwe gemeente. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en A.S Groot
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
3.072
3.839
3.884
272
261
Bedragen x € 1.000
Risico's
Op basis van de risico-inventarisatie bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit € 1.311.500. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.553.000 / € 1.311.500 * 100% = 118%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij maken wij de kanttekening dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2019 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 7 juni 2018 behandeld. In de raadsvergadering van 13 juni 2018 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
- Landelijke Meldkamer Organisatie
De veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om eventuele aanvullende frictie en eenmalige projectkosten binnen het eigen budget op te vangen en dat er geen beroep wordt gedaan op een verhoging van de gemeentelijke bijdragen van de 17 deelnemende gemeenten.
- Beleidsafweging/ Prestatie-indicatoren
Vanuit beleidsmatig oogpunt wordt het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio NoordHolland Noord verzocht om de komende járen de focus te richten op een verdere kwaliteitsverbetering 7 optimalisering van de wettelijke taken.
3. Beleidsafweging/ Veiligheidshuis Noord-Holland
De veiligheidsregio Noord-Holland wordt verzocht om zich te focussen op de primaire taken van de veiligheidsregio conform artikel 10 Wet veiligheidsregio en deze op orde te hebben, waarbij verbetermaatregelen ingezet dienen te worden zodat alle KPľs minimaal voldoende scoren.
4. Beleidsafweging/ Veiligheidshuis Noord-Holland
Het algemeen bestuur van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om gezamenlijk een verzoek te doen bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid om onderzoek te doen naar andere mogelijkheden, anders dan de veiligheidsregio, voor het onderbrengen van het Veiligheidshuis. Zodat het Veiligheidshuis en de taken vanuit CTER daarmee beter tot zijn recht komen.
5. Beleidsafweging/ Taken KNRM
De veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om in contact te treden met de KNRM voor het maken van nieuwe afspraken en de mogelijke financiële consequenties in de begroting van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord op te nemen.
Beleids- voornemens
Ons belangrijkste doel van de veiligheidsregio blijft minder leed en schade. De komende jaren willen zij zich meer richten op het verkleinen van risico’s en focussen op preventie. In het beleidsplan laten ze zien dat ze hun doel willen bereiken door samen te werken. Niet alleen met gemeenten en andere ketenpartners, maar ook met inwoners en ondernemers. Samen gaan zij aan de slag met voorkomen, voorbereiden, coördineren en hulpverlenen. De zes thema’s zijn: veiliger leven, veiligere gebouwen, veiligere evenementen, samenwerking tijdens crisis, goede hulpverlening om levens te redden en het tegengaan van maatschappelijke onrust.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,06
- Netto schuldquote 1,04
- Structurele exploitatieruimte 0,01%
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten (zie paragraaf Weerstandsvermogen);
- een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. VR NHN voldoet aan deze norm. Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
In het onderstaande schema wordt aangegeven wat de veiligheidsregio willen gaan
doen in 2019 op hoofdlijnen.Webadres
Overige verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2019 ramen we een opbrengst van € 56 duizend.
Bijdrage 2019
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 1 van het Domein Inwoner en bestuur.
Webadres
NV Houdstermaatschappij GKNH
Openbaar belang (doel)
In het verleden heeft de gemeente aandelen gehad in het gasbedrijf Kop van Noord-Holland. Deze aandelen zijn uiteindelijk ondergebracht in de NV Houdstermaatschappij GKNH. Via deze NV had de gemeente recht op dividend dat wordt uitgekeerd door Alliander NV. Met ingang van 18 december 2017 zijn de aandelen die de Houdstermaatschappij had in het kapitaal van Alliander verdeeld over de deelnemende gemeenten en zijn de gemeenten rechtstreeks aandeelhouder van Alliander geworden. In afwachting van de definitieve afwikkeling van de vennootschapsbelasting die de Houdstermaatschappij moet afdragen, is de Houdstermaatschappij GKNH nu in liquidatie.
Vestigingsplaats
Twisk
Deelnemers
De deelnemers van de Houdstermaatschappij GKNH in liquidatie waren Alkmaar, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
NV, directie, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezat 393 (8%) aandelen op een totaal van 4.646 aandelen in de Houdstermaatschappij. Het aandeel in Alliander bedraagt nu 0,24%.
Financieel belang
De gemeente levert geen financiële bijdrage.
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 1 van het Domein inwoner en bestuur.
Webadres
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Financieel belang
Er is geen informatie beschikbaar voor het jaar 2019. De laatste bekende gegevens komen uit het jaarverslag 2017. Uit dit verslag blijkt het eigen vermogen per 31-12-2017 € 103 miljoen te bedragen.
Bijdrage 2018
4.963
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door in elk geval tot 2020 alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden een van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt.. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal
aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 90 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2019
90
Bedrag x € 1.000
Risico's
Vastgoed- en participatieactiviteiten dienen op een verantwoorde wijze te worden afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding mag zijn. In de portefeuille resteren nog VOF Bedrijventerrein Zuid en Distriport. De afbouw kost de nodige tijd en inzet. en er zullen ook in 2018 (juridische)kosten mee gemoeid zijn.
Er is op dit moment geen verdere informatie bekend in hoeverre dit eventueel negatief doorwerkt naar de deelnemers.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat 1.6 van het economisch domein (Wij werken regionaal samen om de economische toekomst van de regio te versterken).
Webadres
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Bijdrage 2019
Bedrag x € 1.000
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Domein samenleving & gezondheid. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres