Een goed bereikbare, toegankelijke en verkeersveilige gemeente zorgt ervoor dat inwoners en ondernemers zich vlot en veilig binnen de gemeente kunnen verplaatsen tussen huis, werk, school, winkels, sport, recreatie, etc. Goede mobiliteitstoepassingen verhogen de kwaliteit van de openbare ruimte.
Verbeteren bereikbaarheid en vervoer
Maatschappelijk effect:
Wij doen dit door:
Verantwoordelijkheid te nemen voor de inrichting van de wegen binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom, waarvan wij wegbeheerder zijn. Voor de overige wegen, waarvan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Rijkswaterstaat en de provincie wegbeheerder is en openbaar vervoer organiseert, voeren we overleg en lobby.
Onze planning is:
Inpassing bouwplan Molenzicht Waarland
Na realisatie van de inbreidlocatie 'Molenzicht' is zowel de beeldkwaliteit als de technische staat van de Hoebelaan en Jonkerstraat sterk verminderd. Dit dient hersteld te worden. Door de Hoebelaan en een deel Jonkerstraat in 2019 te reconstrueren, herstellen we zowel de beeldkwaliteit als de technische kwaliteit.
Aanleg calamiteitenstrook en bluswatervoorziening Fuut-Lepelaar Schagen
Aan de Lepelaar in Schagen is in 2017 een woningbrand geweest. Uit de evaluatie van deze woningbrand blijkt dat we de bereikbaarheid van dit specifieke deel van Waldervaart moeten verbeteren. Door het aanleggen van een calamiteitenstrook tussen de Lepelaar en Fuut worden deze straten beter bereikbaar. Daarnaast leggen we een bluswatervoorziening bij open water aan.
Vergroten verkeersveiligheid rondom scholen
In 2019 staat de verkeersveiligheid nabij scholen op de agenda. Door het plaatsen van 'zuurstokpalen' kunnen wij het verkeer alert maken op de nabijheid van een school. Daarmee verbeteren wij de verkeerssituatie rond de scholen en vergroten wij de veiligheid voor de schoolkinderen.
Aanleg vrijliggend fietspad Diepsmeerweg
De wens is geuit om voor de schooljeugd een vrijliggend fietspad langs de Diepsmeerweg aan te leggen. Deze moet lopen tot de afrit naar het tunneltje bij het Geestmerambacht. In 2019 starten we inventariserende gesprekken die uiteindelijk tot een verkeersveilige oplossing in 2021 moeten leiden.
Haalbaarheidsonderzoek onderdoorgang spoor Zuiderweg Schagen
Wij gaan in 2019 op lobbyniveau onderzoeken of de provincie en ProRail mee willen werken aan een project voor de ondertunneling van de Zuiderweg en of zij daar de financiering voor zouden willen dragen.
Inhaalslag toegankelijkheid mindervaliden openbare ruimte
Er blijft veel aandacht om de openbare ruimte goed toegankelijk te maken voor mindervaliden. In 2018 is in samenspraak met het gehandicaptenplatform de toegankelijkheid van de openbare ruimte aanmerkelijk verbeterd. In 2019 worden de werkzaamheden afgerond, zodat de toegankelijkheid weer op niveau is.
Integraal onderzoek Grote Sloot
In 2019 wordt onderzoek gedaan naar de opties voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de kruisingen van de Grote Sloot. Onderzoek richt zich op verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling. Afhankelijk van de gekozen optie willen wij in 2021 en 2022 tot uitvoering van verkeersmaatregelen overgaan. Hiervoor is echter nog geen budget beschikbaar.
Uitvoeren maatregelen Thorbeckestraat
De Thorbeckestraat in Schagen hebben wij in 2012 gereconstrueerd en in overleg met de bewoners versmald. Dit om het aantal auto’s door de straat te verminderen en vrachtwagenverkeer tegen te gaan. Ondanks verbodsborden en overleggen met de winkeliers blijkt dat er dagelijks veel vrachtverkeer door de straat rijdt. Dit geeft overlast en een gevoel van onveiligheid bij de bewoners. In 2018 heeft onderzoek plaatsgevonden naar maatregelen om bovengenoemde problemen op te lossen. In 2019 wensen wij vervolgens uitvoering te geven aan de gekozen oplossingsmaatregel.
Reconstructie kruispunt Speketers - Woudmeerweg Dirkshorn
Op het kruispunt Speketersweg-Woudmeerweg gebeuren verhoudingsgewijs veel verkeersongelukken. Er zijn verschillende maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid in de huidige situatie te verbeteren, maar deze hebben geen effect gesorteerd. Een rotonde kan de verkeersveiligheid hier verhogen. In 2019 starten we de voorbereidingen. Grondverwerving is noodzakelijk. AOnder voorbehoud van cofinanciering vanuit de provincie kan vervolgens medio 2020 overgegaan worden tot de aanleg.
Aanleg parkeerplaatsen Loet en Stationsweg
Wij willen kort parkeren in het centrum toe staan en lang parkeren aan de rand van het centrum beter faciliteren. Vanuit dit oogpunt bestaat er behoefte om het aantal openbare parkeerplaatsen uit te breiden nabij de toegangswegen naar het centrum van Schagen. Daarom leggen wij in 2019 aan de Loet en Stationsweg nieuwe parkeerplaatsen aan.
Herinrichting Schagerweg Schagerbrug
We gaan de Schagerweg te Schagerbrug reconstrueren. Momenteel wordt er samen met de klankbordgroep gewerkt aan de voorbereiding. In 2019 gaan we tot de uitvoering over.
Herinrichting straten Tuitjenhorn inspelend op Harenkarspelweg
Vanwege de aanleg van de Harenkarspelweg kunnen de verkeersstromen anders lopen op omliggende wegen (Kalverdijk, Koorndijk, Delftweg, Dorpsstraat, Kerkbuurt Sportlaan). Bij het aanpakken van de Dorpsstraat in Tuitjenhorn zal hierbij ook aandacht zijn voor het inrichten van een dorpspleintje. We zijn in 2018 gestart met de voorbereiden werkzaamheden voor de Kalverdijk, Koorndijk en Dorpsstraat in Tuitjenhorn. Dit moet in 2019 resulteren in een gedragen schetsontwerp, faseringsvoorstel een begrotingsvoorstel. Op korte termijn wordt onderzocht hoe met eenvoudige maatregelen het gebruik van deze wegen voor doorgaand vrachtverkeer beperkt kan worden.
Brug De Leng
In 2006 heeft de gemeente de toegangsweg (met duiker) tot het sportpark in Nes-Noord aangelegd. Bij de realisatie van de geplande huizenbouw 'Waterveld' zou deze duiker, omwille van doorstroming (capaciteit en kwaliteit), vervolgens vervangen worden door een brug. Dit is een strikte afspraak met het hoogheemraadschap. In verband met de aankomende woningbouwontwikkelingen in 'Waterveld' moeten we deze afspraak in 2019 nagekomen.
Deze investering wordt gedekt vanuit de grondexploitatie Nes-Noord.
Het volgende beleid is vastgesteld:
- Gladheidsbestrijding (2013)
- Integraal beleidsplan Openbaar Gebied (2016)
- Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Schagen (2015 - 2017)
- Gezamenlijk Gemeentelijk Rioleringsplan Noordkop 2018 tot en met 2022 (2017)
- Ambitieplan verkeer in Schagen (2017)
- Bomenbeleidsplan Bomen in Schagen (2018)
- Bomenverordening Schagen (2018)
Indicator:
Waarstaatjegemeente, burgerpeiling, voorzieningen, openbaar vervoer (nog niet gemeten)
Waarstaatjegemeente, burgerpeiling, Fysieke leefomgeving (nog niet gemeten)