Gemeenschappelijke regelingen
Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een lichte gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Financieel belang
De financiële bijdrage is een schatting van de (advies) werkzaamheden die de Archeologie West-Friesland voor ons uitvoert. Er is geen sprake van een (vaste) bijdrage voor de instandhouding van deze gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
30
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling zijn het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische- maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze burgers op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
www.archeologiewestfriesland.nl
Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal.
Binnen het totaal van de 100 stemmen heeft de gemeente Schagen er zeven. Wethouder H. Heddes vertegenwoordigt de gemeente Schagen in het algemeen bestuur.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en A. Groot
Financieel belang
De aangeleverde begroting 2019 is een geïntegreerde begroting met daarin de uitvoering van de milieutaken en de provinciale plustaken.
Op de begroting 2019 heeft de RUD NHN een indexering van 3,54 % toegepast (met als uitgangspunt 2,73% voor het loondeel en 0,81% voor het prijsdeel). Dit voor zowel milieu als VTH plus taken.
Het lumpsum bedrag aan de RUD van 1,2 miljoen bevat ook een klein deel voor projecten.
De RUD heeft in het concept uitvoeringsprogramma voor 2019 aangegeven, dat voor een adequate uitvoering van de opgedragen taken, gegeven de in het Algemeen Bestuur vastgestelde strategie, een hogere bijdrage is benodigd van ca. € 48 duizend. De genoemde bijdrage in de tabel hieronder is exclusief deze hogere bijdrage.In 2019 zal de gemeente nieuwe werkafspraken met de RUD NHN vormgeven aangaande de zogenoemde niet-basistaken. Dit zijn taken waarvan de uitvoer bij de oprichting van de RUD NHN in 2014 bij de RUD NHN zijn belegd, die niet "verplicht" (dus op grond van wet- en regelgeving) hoeven te worden uitbesteed aan een uitvoeringsdienst. Een deel van deze taken zal weer binnen de gemeentelijke organisatie worden gebracht. Hiermee gaan eenmalig frictiekosten gepaard. Deze kosten zijn nog niet in onderstaande tabel verwerkt.
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
1.226
634
634
5.083
5.083
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 216 duizend. De stand van de Algemene Reserve - na toevoeging van de resultaten over 2017 en 2018 - levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2019 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 7 juni 2018 te behandeld. In de raadsvergadering van 26 juni 2018 heeft u besloten om de volgende integrale zienswijzen in te dienen:
- Voor de begroting 2020 dient er een betere uitwerking van doelstellingen, indicatoren en activiteiten te komen, zodat er beter gestuurd kan worden;
- Het meerjarenbeeld en de balansprognose voor 2019 en verder dienen een realistischer beeld te laten zien;
- De opgenomen kaders in de kaderbrief komen niet terug in de begroting.
- ICT investeringen na 2019 maken geen onderdeel uit van het investeringsoverzicht, terwijl ze wel in de inleiding zijn genoemd.
- De raad verlangt betere op de eigen gemeente toegesneden informatie.
Wat heeft de RUD er mee gedaan?
- In het ontwikkelingsstadium waarin de ICT zich bij het opstellen van de begroting bevond was het nog niet goed mogelijk om het beeld van de noodzakelijke veranderingen één op één te koppelen aan het op 8 maart verkregen investeringsbudget. Met de aanstelling van de programmamanager ICT in april van dit jaar (2018) wordt nu gewerkt aan een logische en verantwoorde planning van de verschillende onderdelen uit het Masterplan ICT. Het gevraagde meerjarenbeeld van de investeringen is op korte termijn beschikbaar en wordt dan met u gecommuniceerd.
- In het kader van grip op de GR-en wordt aan de regionale Regietafel (groep Posthumus) onder andere gesproken over de gewenste verbindingen in de P&C-cyclus en betere informatievoorziening. In de dialoog tussen griffiers, burgemeesters, secretarissen en GR-en worden nu nadere afspraken over procedure en inhoud gemaakt (bijvoorbeeld waar het de verantwoording over de indicatoren en werkelijk bestede uren betreft). De RUD NHN draagt hieraan actief bij en verwacht in 2019 belangrijke slagen te maken.
Beleids- voornemens
De doelstellingen in de begroting 2019 zijn over het algemeen concreet en voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat met inachtneming van hetgeen hiervoor bij de zienswijze van de raad al werd vermeld.
Kengetallen
Prestatie-indicatoren regulering
- Vergunningen en besluiten worden tijdig afgehandeld.
- Vergunningen en besluiten worden beheerd en onderhouden, waardoor ze zo actueel mogelijk zijn.
Prestatie-indicatoren toezicht en handhaving
- Circa 75% van het aantal bezochte inrichtingen voldoet bij de eerste controle aan de gestelde regels.
- Minimaal 80% van de beschikkingen wordt afgegeven binnen de termijn.
- Zeker 95% van de handhavingsbeschikkingen voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.
Prestatie-indicatoren specialismen en advies
- Binnen afgesproken termijn leveren van advies.
- Adviezen voldoen aan wettelijke of afgesproken kwaliteitsvereisten.
- Projecten worden uitgevoerd volgens vastgelegde afspraken.
Doelrealisatie
In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2019 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van de RUD NHN waarin de bedrijfsvoeringmaatregelen uit de op te stellen masterplannen Informatievoorziening & Automatisering en HRM belangrijk zijn.
Daarnaast spelen de ontwikkelingen rond de Omgevingswet, de takendiscussies in de deelnemende gemeenten en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol. Deze onderwerpen zijn tevens opgenomen in de risicoparagraaf.Webadres
Overige verbonden partijen
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijk omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt.. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 90 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2019
90
Bedrag x € 1.000
Risico's
Vastgoed- en participatieactiviteiten dienen op een verantwoorde wijze te worden afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding mag zijn. In de portefeuille resteren nog VOF Bedrijventerrein Zuid en Distriport. De afbouw kost de nodige tijd en inzet. en er zullen ook in 2018 (juridische)kosten mee gemoeid zijn.
Er is op dit moment geen verdere informatie bekend in hoeverre dit eventueel negatief doorwerkt naar de deelnemers.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan doelstelling 1 van het domein Ruimte & economie.
Webadres