Gemeenschappelijke regelingen
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
n de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
L. Dignum en M. Sanders
Financieel belang
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
5.341
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico's betreffen de gevolgen van de in 2015 ingevoerde Participatiewet, een lager uitstroomvolume als waar het Rijk mee rekent en het eventueel niet compenseren van salarisverhogingen door het Rijk. Het aandeel van Schagen bedraagt circa 32% in een eventueel financieel nadeel.
Zienswijze
De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2019 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2019 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de begroting 2019 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 151,84
Begeleid werken realisatie in Se: 13,12
Beschut werken realisatie in Se: 12,00
Aantal banen van personen per 1.000 inwoners van de deelnemende gemeente: 4,3Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de WSW afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut weken. Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in resultaat 1.3: Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen.Webadres
GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2017 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
H. Toorenent en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2019 betreft:
- Algemeen € 891 duizend
- 0-4 jarigen en adolescenten € 617 duizend
- OGGZ € 65 duizend
- Huisvesting JGZ € 96 duizend
- Veilig Thuis € 155 duizend
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
1.824
-86
-36
1.747
1.747
Bedragen x € 1.000
Risico's
De risico’s bij de GGD betreffen Veilig Thuis, de bedrijfsondersteuning GGD en Veilig Thuis, GGD Rampen Opvang Plan, GGD dossier, aanvullende taken voor gemeenten en overige taken zoals infectieziektebestrijding, forensische geneeskunde. Het totale risico wordt begroot op € 961 duizend. Binnen de GGD is hier geen weerstandsvermogen voor aanwezig, aangezien de algemene reserve een negatief saldo heeft. Het totale bedrag ad € 961 duizend blijft dan een risico voor de deelnemende gemeenten. Het aandeel voor de gemeente Schagen bedraagt circa 7% (€ 68 duizend).
Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2019 afgegeven en daarin is opgenomen dat:
- Een positieve zienswijze afgeven voor de programmabegroting 2019, met uitzondering van de structurele bijdrage voor Veilig Thuis.
- Kennis te nemen van de meerjarenraming 2019-2022.
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht een reëlere prognose van het jaarrekeningresultaat te geven via de 2e bestuursrapportage, zodat bij de jaarrekening geen afwijkingen gemeld hoeven te worden die al eerder in beeld waren.
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht om voor 1 september 2018 met een concreet plan van aanpak te komen voor verbeteren van de financiële positie (inlopen van de negatieve algemene reserve en sluitende exploitatie) en de bedrijfsvoering (t.a.v. ziekteverzuim en Veilig Thuis).
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht om normen te ontwikkelen voor de financiële getallen en deze van een beoordeling en toelichting te voorzien.
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht om de begroting voor Veilig Thuis, inclusief de daartoe behorende overhead, te ontvlechten uit de programmabegroting 2019. Deze aanpassing te presenteren bij de eerstvolgende begrotingswijziging.
- De GGD Hollands Noorden wordt verzocht om voor 1 september 2018 de maatschappelijke resultaten te benoemen voor de beschreven speerpunten en de resultaten te concretiseren.
Beleids- voornemens
De GGD wil met zijn dienstverlening aansluiten bij de veranderde samenleving en de nieuwe taken van gemeenten. Om dit mogelijk te maken, investeert en innoveert de GGD intern en samen met zijn ketenpartners in nieuwe manieren van zorgverlening. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Programma Jeugd- Kindermishandeling
- Armoede
- Schoolverzuim
- Aanpak personeelsverloop & krapte op de arbeidsmarkt
- Decentralisatie rijksvaccinatieprogramma
- Doorontwikkeling Digitaal Dossier
Programma Infectieziektebestrijding
- Antibioticaresistentie (ABR) en de Deskundige Infectieziekte Publieke Gezondheid (DI-PG).
- Seksuele gezondheid.
- Opzetten van anticonceptiespreekuur voor (kwetsbare) jongeren.
- Medische milieukunde.
- Tegengaan gehoorschade bij jongeren.
- Omgevingswet: Gezondheid en veiligheid wordt meegenomen in beslissingen en plannen van gemeenten.
- Reduceren van het verspreiden van besmettelijke infectieziekten door gedrag en preventieve vaccinaties door een goede voorlichting aan reizigers.
- De inspecties kinderopvang hebben een kwalitatief hoogwaardig niveau en de toezichthouders werken uniform.
Programma Kwetsbare burger
- Statushouders
- Personen met verward gedrag
- Behoud van kwalitatief toereikend en kostendekkend aanbod van forensisch geneeskundige diensten.
- Prostitutie
Veilig Thuis
- Aanscherping meldcode
- Implementatie van het landelijk doorontwikkelingsprogramma Veilig Thuis
Programma Onderzoek, beleid & preventie
- Onderzoek
- Advisering en ondersteuning gemeenten NHN bij opstellen en uitvoeren nota Gemeentelijk Gezondheidsbeleid
- GGD Rampen Opvang Plan (GROP)
- Omgevingswet
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 9,4%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 9,4%
Solvabiliteitsratio -0,3%
Structurele exploitatieruimte 2,8%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het domein Samenleving en gezondheid (met name de resultaten 1.1 en 1.2 en 3.2 en 3.3).
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigd. Hierbij geldt de volgende sleutel: 1 stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, 2 stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners etc. Peildatum voor het aantal inwoners is 1 januari van het jaar waarin de verkiezingen van de gemeenteraad plaatsvinden. Bij nieuw gevormde gemeenten als gevolg van herindeling, geldt als peildatum de datum van vaststelling van de nieuwe gemeente. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en A.S Groot
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2019
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2019)
Eigen vermogen (31-12-2019)
Vreemd vermogen (01-01-2019)
Vreemd vermogen (31-12-2019)
3.072
3.839
3.884
272
261
Bedragen x € 1.000
Risico's
Op basis van de risico-inventarisatie bedraagt de benodigde weerstandscapaciteit € 1.311.500. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.553.000 / € 1.311.500 * 100% = 118%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij maken wij de kanttekening dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2019 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 7 juni 2018 behandeld. In de raadsvergadering van 13 juni 2018 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
- Landelijke Meldkamer Organisatie
De veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om eventuele aanvullende frictie en eenmalige projectkosten binnen het eigen budget op te vangen en dat er geen beroep wordt gedaan op een verhoging van de gemeentelijke bijdragen van de 17 deelnemende gemeenten.
- Beleidsafweging/ Prestatie-indicatoren
Vanuit beleidsmatig oogpunt wordt het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio NoordHolland Noord verzocht om de komende járen de focus te richten op een verdere kwaliteitsverbetering 7 optimalisering van de wettelijke taken.
3. Beleidsafweging/ Veiligheidshuis Noord-Holland
De veiligheidsregio Noord-Holland wordt verzocht om zich te focussen op de primaire taken van de veiligheidsregio conform artikel 10 Wet veiligheidsregio en deze op orde te hebben, waarbij verbetermaatregelen ingezet dienen te worden zodat alle KPľs minimaal voldoende scoren.
4. Beleidsafweging/ Veiligheidshuis Noord-Holland
Het algemeen bestuur van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om gezamenlijk een verzoek te doen bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid om onderzoek te doen naar andere mogelijkheden, anders dan de veiligheidsregio, voor het onderbrengen van het Veiligheidshuis. Zodat het Veiligheidshuis en de taken vanuit CTER daarmee beter tot zijn recht komen.
5. Beleidsafweging/ Taken KNRM
De veiligheidsregio Noord-Holland Noord wordt verzocht om in contact te treden met de KNRM voor het maken van nieuwe afspraken en de mogelijke financiële consequenties in de begroting van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord op te nemen.
Beleids- voornemens
Ons belangrijkste doel van de veiligheidsregio blijft minder leed en schade. De komende jaren willen zij zich meer richten op het verkleinen van risico’s en focussen op preventie. In het beleidsplan laten ze zien dat ze hun doel willen bereiken door samen te werken. Niet alleen met gemeenten en andere ketenpartners, maar ook met inwoners en ondernemers. Samen gaan zij aan de slag met voorkomen, voorbereiden, coördineren en hulpverlenen. De zes thema’s zijn: veiliger leven, veiligere gebouwen, veiligere evenementen, samenwerking tijdens crisis, goede hulpverlening om levens te redden en het tegengaan van maatschappelijke onrust.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,06
- Netto schuldquote 1,04
- Structurele exploitatieruimte 0,01%
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten (zie paragraaf Weerstandsvermogen);
- een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. VR NHN voldoet aan deze norm. Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
In het onderstaande schema wordt aangegeven wat de veiligheidsregio willen gaan doen in 2019 op hoofdlijnen.
Webadres
Overige verbonden partijen
Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Domein samenleving & gezondheid. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres